W zasadzie pisk występuje najczęściej w trzech przypadkach. Oto one:
Kiedy klocki są starte lub przegrzane
Piszczenie hamulców może oznaczać przegrzanie lub odkształcenie się klocków hamulcowych. W przypadku ich odkształcenia powodem może być może niepoprawna ich instalacja lub ich niska jakość. Usterka jest poważna, dlatego najlepiej udać się do serwisu, gdzie zniekształcony element zostanie wymieniony. Z kolei w przypadku przegrzania się tarcz hamulcowych, na ich powierzchni powstaje wówczas cementyt, który znacznie obniża ich sprawność, dlatego należy je również wymienić na nowe.
Kiedy lekko hamujemy
Pisk, o którym mowa w rzeczywistości jest wibracją, która powstaje w skutek tarcia klocka hamulcowego w zetknięciu z tarczą hamulcową. Przy delikatnym hamowaniu jest on naturalnym zjawiskiem, jeśli jednak jest on zauważalny świadczy to przede wszystkim o niskiej jakości materiału z którego jest klocek zbudowany. Należy wówczas wymienić klocki, na lepszej jakości, co też wiąże się z ich wyższą ceną. Ważne także przy wymianie klocków jest zadbanie o oczyszczenie zacisku i jego prowadnic, dokładne przesmarowanie wszystkich cześci układu hamulcowego, dobrej jakości smarem, co nie tylko zapewni Nam większy komfort jazdy, ale da szansę na dłuższe i efektywniejsze działanie całego układu hamulcowego, a tym samym większe BEZPIECZEĹSTWO jazdy.
Przy sportowej jeździe
Wykorzystywane w samochodach sportowych klocki metaliczne, charakteryzują się właśnie tym, że wydają głośne dźwięki. Jednak jest to cena, jaką płacimy za ich doskonałe parametry tj. pewne i natychmiastowe hamowanie oraz odporność na ich przegrzewanie się. Najcichszymi klockami na rynku są te, wykonane w technologii ceramicznej, które nie wydają praktycznie żadnych dźwięków w trakcie hamowania. Wśród powszechnie używanych klocków są również klocki półmetaliczne. Wydają one dźwięki, ale przy tym charakteryzują się wyższą odpornością na temperaturę, niż wspomniane już klocki ceramiczne. Oczywiście nie zawsze jesteśmy w stanie samodzielnie zidentyfikować przyczynę piszczenia hamulców, dlatego też najlepiej jest poradzić się specjalisty i zgodnie z jego zaleceniem wymienić część, lub nawet cały układ hamulcowy.