Samochód to jedna z najczęściej używanych przez nas maszyn. Właściwie każdego dnia wykorzystujemy go do sprawnego przemieszczania się z miejsca na miejsce. Liczy się dla nas ekonomiczna jazda, wygoda i, przede wszystkim, bezpieczeństwo. Im pewniej czujemy się za kierownicą, tym lepiej dla nas i naszych pasażerów. Wiedzą o tym producenci, którzy każdego roku inwestują coraz więcej czasu, pieniędzy i wiedzy swoich inżynierów, by stworzyć jak najlepsze systemy bezpieczeństwa w samochodach. Dlaczego to tak ważne i na które dodatki powinniśmy zwrócić uwagę?
Systemy w samochodzie – jakie wyróżniamy?
Samochodowe systemy bezpieczeństwa to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi motoryzacji. Z roku na rok producenci robią wszystko, by uczynić swoje auta jak najwygodniejszymi i najbardziej komfortowymi dla użytkowników. Chodzi nie tylko o dobrze zaprojektowane fotele i miękką tapicerkę, ale – przede wszystkim – zapewnienie maksymalnej ochrony kierowcy, pasażerom i innym uczestnikom ruchu. Służy do tego co najmniej kilka nowoczesnych systemów i układów w aucie – ABS, ESP, ASR. Na czym polega ich działanie i dlaczego warto stawiać na wyposażone w nie pojazdy?
ABS – hamowanie pod ochroną
ABS to skrót od niemieckiego antiblockiersystem. To układ mający na celu zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania. Wykonując swoje zadanie, ABS zabezpiecza nasz czterokołowiec przed ściąganiem w bok, wirowaniem czy utratą kontroli nad samochodem wynikającymi właśnie z zablokowania się kół. Mechanizm mierzy ich prędkość i, na podstawie obliczeń, dobiera ciśnienie układu hydraulicznego poszczególnych obwodów, co daje nam szansę na skręcanie w trakcie hamowania. To jedno z najpowszechniejszych rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo w pojazdach. ABS jest wykorzystywany również w bardziej zaawansowanych mechanizmach ESP, a ich rozwinięciem są układy ASR. ABS, ESP i ASR to święta trójca ochrony auta, kierowcy i pasażerów.
Układ ASR – co to takiego?
ASR w samochodzie (zwany też systemem kontroli trakcji) ma za zadanie nie dopuścić do nadmiernego poślizgu kół, np. podczas przyspieszania lub ruszania z miejsca. Poślizg ten objawia się znanym chyba wszystko kierowcom buksowaniem. Jeśli chcemy uniknąć tego problemu, inwestujmy w auta wyposażone w kontrolę trakcji. To drugi, po ABS, sposób na zwiększenie bezpieczeństwa. Ale nie tylko. System ASR wpływa również na ograniczenie zużycia opon i zmniejsza ilość spalanego paliwa.
ESP dla bezpieczeństwa na zakrętach
Mówiąc o systemach bezpieczeństwa, nie sposób nie wspomnieć o ESP, czyli elektronicznym programie stabilizacji. Jego misja jest prosta – panować nad torem jazdy na zakrętach. Układy ESP, ASR i ABS działają w symbiozie, a ten pierwszy sprawnie wykorzystuje dwa kolejne do nieustannego czuwania na torem jazdy. Układ uaktywnia się przy próbie hamowania. Wyczuwa, czy istnieje ryzyko wpadnięcia w poślizg na zakręcie i przejmuje kontrolę nad pojazdem. Tak, by zapewnić użytkownikom maksymalne bezpieczeństwo.
Pojazdy w martwym polu
Jednym z ciekawszych i bardziej przydatnych systemów bezpieczeństwa w samochodach jest dzisiaj ten odpowiedzialny za wykrywanie obiektów w martwym polu lusterka. Uruchamiając wibrację lub efekty świetlne, ostrzega on kierowcę przed niewidocznym z boku autem. Zasięg takiego urządzenia to najczęściej około 3 metrów w bok i ukośnie w tył. To układ, który bardzo się przydaje – zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach.
Kontrola pasa ruchu
Szukając pojazdu idealnego, zwróćmy również uwagę na inne dodatki. Tym, który powinien nas zainteresować, jest asystent utrzymania właściwego pasa ruchu. Rozwiązanie to pozwala na skorygowanie toru jazdy. Kiedy auto przekracza granicę konkretnego pasa ruchu, system zauważa problem i drganiami kierownicy ostrzega prowadzącego pojazd. Wszystko to dzięki zamontowanej z przodu samochodu kamerze, która monitoruję drogę i zauważa, że auto zbliża się do następnego pasa przy wyłączonym kierunkowskazie. Mamy dzięki temu szansę na bieżąco zareagować np. w sytuacji rozproszonej uwagi lub przy zbyt dużym zmęczeniu.