Co to jest napęd hybrydowy?
Sama nazwa hybryda wskazuje na połączenie czegoś, co się od siebie zupełnie różni. W mentalności zapalonych fanatyków motoryzacyjnych napęd hybrydowy dokładnie takim może się wydawać. Połączenie silnika spalinowego z elektrycznym na pierwszy rzut oka zdaje się być szaloną ideą, ale...
Czyli, jak właściwie to w ogóle działa?
Najczęściej silnik elektryczny używany jest przez auto do ruszenia z miejsca, a spalinowy kiedy potrzebujemy przyśpieszenia. Gdy jedziemy autostradą, silnik spalinowy ma swój większy udział, a elektryczny się wówczas ładuje. Podczas jazdy z górki i hamowania silnik elektryczny powstałą energię wykorzystuje także do ładowania się. Gdy jedziemy z niską prędkością silnik spalinowy wyłącza się, a główną rolę przejmuje silnik elektryczny, co w mieście powinno zwiększyć wydajność auta.
Jak realnie wygląda prowadzenie aut hybrydowych?
Kiedyś zdarzyło mi się jechać autem z takim napędem i mi się nie podobało. Przełączanie się trybów przypominało jazdę meleksem (dziwne uczucie nie słyszeć dźwięku pracującego silnika). Dość wyraźnie było czuć zwłokę podczas gwałtownego przyśpieszenia, a sam moment załączania się silnika spalinowego chyba najbardziej mnie zirytował...
Jak daleko faktycznie da się dojechać na silniku hybrydowym?
Zasięg aut hybrydowych nie różni się specjalnie od aut posiadających silniki dieslowskie, oczywiście wszystko zależy od modelu, jakim się poruszamy. Niemniej jednak fakt, iż jest to hybryda daje szansę na wydłużenie zasięgu z racji zmniejszenia spalania. Wynika to także z elektrycznej części napędu oraz korzystania z energii kinetycznej.
Czy hybryda daje szansę na autentyczną oszczędność?
Na świecie jest obecnie około 7 mln użytkowników aut hybrydowych i ta liczba wciąż rośnie. Popularność ta wynika z prostego faktu, że tych modeli pojawia się coraz więcej. Z autentyczną oszczędnością trudno mi jest dyskutować. Koncerny podają swoje dane, z mojego doświadczenia wynika, że przy realnej jeździe trudno zauważyć taką oszczędność, choć moje zdanie może być niewymierne, gdyż w swojej branży miałem do czynienia z jednym tylko modelem hybrydowym.
Jakie obecnie w segmencie premium kształtuje się oferta aut z tym napędem?
Obecnie najaktualniejszymi modelami z napędem hybrydowym są to w marce Audi (najnowszym już niezupełnie, bo z model 2008 roku): Q5 - zresztą pewnie wkrótce nadejdzie debiut nowej generacji, BMW: Mini Countryman, Jaguar: C-X75, Land Rover: Range Rover Autobiography, Mercedes: GLC Coupé, Porsche (po niedawnej premierze): Panamera 4 E-Hybrid Executive, a także Volvo: XC90 T8. Dla tradycjonalisty zmiana auta na hybrydę może być problemem wiążącym się ze zmianą sposobu myślenia o motoryzacji, jako takiej. Ale na pytanie, czy warto każdy powinien odpowiedzieć sobie sam.