Mercedes-Benz klasy S od zawsze był nie tylko limuzyną wyznaczająca standardy w dziedzinie luksusu. Był to także wyznacznik kierunku technologicznego marki. Już od pierwszej generacji, do największej limuzyny w pierwszej kolejności trafiały niezwykle drogie i skomplikowane nowinki techniczne, które później stawały się nieodłącznym elementem wyposażenia wielu innych aut z niższej półki. Jednak czasy się zmieniają i pałeczkę w dziedzinie najbardziej zaawansowanego technologicznie i luksusowego modelu w gamie Mercedesa przejmuje najnowszy EQS. Auto wyznacza najnowsze standardy zarówno w dziedzinie luksusu i innowacji, jak i w aspekcie rozwoju technologii elektrycznej. Co nowego oferuje elektryczny brat najbardziej kultowej limuzyny wszech czasów? Zapraszamy do lektury!
EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-Benz. Dotychczas większość zero emisyjnych aut mogła kojarzyć się z, nudnymi i niezbyt ekscytującymi lub kiepsko wykonanymi pojazdami, jednak EQS to model, który na nowo definiuje ten segment. Samochód łączy zaawansowane rozwiązania z zakresu designu, funkcjonalności oraz luksusu, zachwycając zarówno kierowcę, jak i pasażerów. Początkowo model trafi na rynek w dwóch wersjach: EQS 450+ o mocy 333 KM i napędzie na tylną oś oraz EQS 580 4MATIC o mocy 524 KM i napędzie na 4 koła. Planowana jest również ekstremalna, skonstruowana przy pomocy inżynierów AMG wersja o mocy 762KM, która miałaby powalczyć o miano króla nowo tworzącego się segmentu sportowych aut elektrycznych.
Najbardziej opływowe auto świata
Niezwykle drobiazgowe podejście specjalistów do aerodynamiki i możliwej maksymalizacji zasięgu auta, zaowocowało rekordowo niskim współczynnikiem oporu powietrza – zależnie od wersji wynosi on od 0,20. W rezultacie EQS jest najbardziej aerodynamicznym seryjnym autem świata, co w szczególności korzystnie przekłada się na dostępny zasięg, bowiem według WLTP może on dochodzić nawet do 730KM. Równocześnie nowy model należy do najlepiej wygłuszonych samochodów, m.in. z uwagi na bardzo niski poziom hałasu powodowanego przez wiatr opływający nadwozie.
Rewolucyjne podejście do elektryki
Wraz z EQS-em debiutuje nowa generacja akumulatorów o znacznie większej gęstości energii. EQS’a można ładować na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW. Aby zgromadzić energię potrzebną do pokonania kolejnych 300 km, potrzeba jedynie 15 minut postoju na ładowarce. Model zaoferuje szereg inteligentnych programów aktywowanych automatycznie w zależności od lokalizacji oraz funkcji takich jak ładowanie ukierunkowane na ograniczenie zużycia eksploatacyjnego akumulatora, czy zoptymalizowanie temperatury akumulatora, przed ładowaniem, które ma zwiększyć wydajność procesu.
Rewolucyjne wnętrze najnowszej generacji
Największą rewolucję względem standardowej klasy S przeszło wnętrze, gdzie króluje wielki, rozciągający się, przez całą szerokość deski rozdzielczej wyświetlacz „Hyperscreen” składający się z trzech mniejszych ekranów, w tym jednego dla pasażera na prawym fotelu. Cały system multimedialny napędza system MBUX 2.0, który przeszedł szereg znaczących zmian, dzięki czemu stał się znacznie bardziej intuicyjny. Ekran został wyposażony w technologię "haptic feedback" znaną ze smartfonów, która daje wrażenie obcowania z prawdziwymi przyciskami. Jest to możliwe dzięki 12 siłownikom umieszczonym pod wyświetlaczem. Wartym zaznaczenia jest także fakt, że część wyświetlacza zastępująca tradycyjne zegary wyposażona jest w technologię 3D niewymagającą specjalnych okularów, co znamy już z najnowszej generacji klasy S.
Autopilot
Nowy model wyznacza również standardy w dziedzinie sztucznej inteligencji. Z opcjonalnym Pilotem jazdy EQS będzie mógł poruszać się z prędkością do 60 km/h w trybie automatycznym, który w korku, lub na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu (początkowo w Niemczech), pozwoli odciążyć kierowcę. System pozwoli mu na wykonywanie drugorzędnych czynności, takich jak przeglądanie internetu czy obsługa poczty elektronicznej za pośrednictwem samochodowego biura In-Car Office. Tym samym kierowca zyska dodatkowy czas i odpocznie w trakcie podróży.