Jesteś na Facebooku? Polub nasz fanpage
Przejdź na stronę AUTOREDUTA

13 ciekawostek ze świata Mercedes-Benz, o których wcześniej mogłeś nie słyszeć

| | Komentarze:

  1. Czerwona świnia

Najbardziej luksusowa wyścigówka wszechczasów. Bazą dla "Czerwonej Świni", bo taki nosiła przydomek, był prywatny eksperyment głównego inżyniera Mercedesa, który postanowił do swojego własnego W109 zamontować 6.3-litrową V8 z modelu W100. Projekt ten udał się na tyle, że Mercedes-Benz postanowił wprowadzić na rynek 6500 sztuk takich Mercedesów. Szansę na niebywały sukces zwietrzyli tu dwaj byli inżynierowie Mercedesa: Hans Werner Aulfrecht i Erhard Melcher - założyciele niewielkiej firmy AMG zajmującej się tuningowaniem Mercedesów. 300 SEL 6.3 był ich pierwszym w pełni profesjonalnym autem wyścigowym. Inżynierowie rozwiercili bowiem blok silnika do pojemności 6835 ccm, wymienili m.in. wałki rozrządu, tłoki, dźwignie zaworów, układ dolotowy i wydechowy. Po tej kuracji silnik osiągał imponujące 428 KM i 608 Nm. Pomimo ogromnego zapasu mocy Mercedes nie należał do najlżejszych. We wnętrzu pozostawiono tylną kanapę, pneumatyczne zawieszenie czy niemal kompletne wnętrze, co sprawiło, że "Czerwona świnia" była najcięższa na torze. Jak widać konstrukcja się sprawdziła, bowiem auto zajęło pierwsze miejsce w swojej klasie w morderczym wyścigu 24h of Spa w 1971 roku, który był jej debiutanckim występem.

  1. Mercedes mający tylko dwa koła?

Wygląda i działa jak motocykl! Jednak nie to miał na myśli Gottlieb Daimler, wprowadzając go na rynek w 1885 roku, bowiem wynalazek nazwany został "powozem bezkonnym". Jego powstanie to niezwykle ważny rozdział w historii motoryzacji - jako jeden z pierwszych pokazał, że nowo wynaleziony silnik spalinowy nadaje się do napędzania pojazdu i stał się podwaliną pod późniejszy rozwój Mercedesa. Ten niezwykły wehikuł możemy oglądać po dziś dzień w Muzeum Mercedes-Benz.

  1. 6x6

Najbardziej szalona wersja Klasy G. G63 AMG 6X6 to potężnych rozmiarów, sześciokołowy potwór zdolny do radzenia sobie z terenem niedostępnym dla innych aut. Ten Mercedes-Benz został wyposażony w 37- calowe, terenowe opony w których ciśnienie możemy regulować z kabiny. Pod maską pracuje silnik 5,5 V8 biturbo o mocy 544 KM i maksymalnym momencie obrotowym 758 Nm. Moc trafia na wszystkie 6 kół za pośrednictwem przekładni 7G-TRONIC. Pozwala to na rozpędzenie się do 100km/h jedynie w 6 sekund, co jak na rozmiary tego samochodu jest imponującym wynikiem - waży on ponad 3.5 tony, a do przemieszczania się nim po naszych drogach będziemy potrzebować prawa jazdy kategorii C.

  1. G650 Landaulet

Marka Maybach od zawsze była synonimem najwyższego możliwego luksusu jaki możemy doświadczyć w samochodzie. Dziś tą nazwą sygnowane są modele Mercedesa, które oferują najwyższy poziom dbałości o szczegóły oraz jakości wykończenia. Jednym z najbardziej wyjątkowych Mercedesów Maybach jest Klasa G, która została zbudowana na bazie modelu 4x4, czyli ekstremalnie terenowej wersji z portalowymi osiami i niemal półmetrowym prześwitem. Na tym nie koniec szalonych rozwiązań, bowiem G650 Landaulet wyposażony jest w silnik V12 BiTurbo o mocy 630 KM i 1000 Nm, przedłużony rozstaw osi i rozkładany dach. Pasażerowie mogą wygodnie rozsiąść się na komfortowych, pojedynczych fotelach prosto z Klasy S. Produkcja tego nietuzinkowego modelu została ograniczona do 99 sztuk. Cena? Zaczyna się od 2.5 miliona złotych, jednak dodatkowe opcje mogą ją znacząco podnieść.

  1. Mercedes-Benz 600 W100

Mercedes 600 W100 narodził się w latach 60-tych, będąc najbardziej luksusową i zaawansowaną technologicznie limuzyną na świecie. Samochód był przykładem dopracowania inżynieryjnego na najwyższym poziomie w każdym możliwym aspekcie. Najbardziej przełomowym rozwiązaniem zastosowanym w W100 okazało się zawieszenie pneumatyczne ze zmiennymi trybami jazdy, które nawet dziś jest rzadkim i drogim elementem wyposażenia aut. Prócz tego ten Mercedes-Benz wyposażony było w takie nowości jak czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów, hamulce tarczowe, wspomaganie kierownicy, centralny zamek i strefowa klimatyzacja. Najbardziej zachwycającą odmianą tej kultowej limuzyny jest Pullman Landaulet, który został wyprodukowany w zaledwie 59 egzemplarzach. To arcydzieło inżynierii przeskoczyło o lata swoją konkurencję i na nowo zdefiniowało słowo  "luksus", stając się ulubieńcem gwiazd oraz władców całego świata.

  1. S70 AMG

Mercedes-Benz Klasy S od zawsze był wzorcowym przykładem limuzyny. Generacja W140 dziś jest poszukiwanym youngtimerem, a jej wyjątkowa odmiana S70 AMG unikatem na skalę światową. Trudno się temu dziwić, bowiem w połowie lat dziewięćdziesiątych auto musiało robić kolosalne wrażenie - silnik V8 o pojemności 7 litrów i mocy 500 KM, 5 sekund do setki i 300km/h prędkości maksymalnej. Nawet dziś te osiągi robią piorunujące, wrażenie, a co dopiero ćwierć wieku temu w ogromnej limuzynie. Auto zostało wyprodukowane w zaledwie 112 egzemplarzach, a jego wartość zbliża się obecnie do pół miliona złotych.

  1. Mercedes-Benz F100

Model F100 w 1991 roku był pionierem technologii jakie obecnie wykorzystujemy w naszych samochodach. Projekt wyposażony był w rozwiązania, które na stałe zawitały do aut wiele lat później. Panel do obsługi telefonu na kierownicy wdrożono do produkcji w 1998 roku w Klasie S generacji 220, reflektory ksenonowe zaczęły być wykorzystane w Klasie E generacji 210 w 1995 roku, rozpoznawanie głosu przez telefon pojawiło się w Klasie S generacji 140), kontrola odległości od poprzedzającego wozu zawitała do seryjnie produkowanego modelu S 220 w 1998 roku, system monitorowania ciśnienia w oponach pierwszy raz został wykorzystany w C 215 w 1999 roku, a ponadto system KEYLESS-GO, czujnik deszczu czy warstwowa podłoga. W innowacyjnym projekcie Mercedes-Benz F 100 kluczową rolę odgrywało bezpieczeństwo kierowcy. Z dostępnych wówczas danych wynikało że, samochód osobowy przewozi średnio tylko 1,2 do 1,7 osoby. Inżynierowie doszli zatem do wniosku, że jeśli autem porusza się głównie sam kierowca, to powinien on zajmować najbezpieczniejsze miejsce, a takim jest właśnie środek kabiny pasażerskiej. Pojazd ma napęd na przednie koła, a wśród koncepcji silnika, jaki miałby się w nim znajdować znalazł się również pomysł silnika napędzanego wodorem. Mercedes-Benz F 100 był pierwszym z wyjątkowej rodziny modeli serii F, będących obietnicą motoryzacyjnej przyszłości.

  1. Auto2000

Prototyp "Auto2000", który powstał w celu przetestowania i porównania wydajności różnego typu napędów oraz opracowania możliwie najbardziej oszczędnego samochodu. Obok benzynowego V8 i niezwykle nowoczesnego jak na tamte czasy Diesla v6 z dwiema turbinami, jako napęd użyto również turbiny gazowej. Auto mogło się pochwalić bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza, a na jednym tankowaniu przejeżdżało ok.1000km. Niestety prace nad napędem turbinowym Mercedesa nigdy nie wyszły poza fazę testów.

  1. SL 65 AMG Black Series

 SL 65 AMG Black Series ujrzał światło dzienne w 2008 roku. Design SL'a został całkowicie zmieniony, przekształcając luksusowego roadstera w auto wyglądem przypominające wyścigowe konstrukcje. Szerokie błotniki, potężny dyfuzor i wysuwany tylny spoiler to tylko niektóre że smaczków, które serwują nam twórcy tej wyjątkowej maszyny. Jednak najlepsze wciąż przed nami. Gdy otworzymy maskę naszym oczom ukazuje się potężny, podwójnie doładowany, 6-litrowy silnik V12, który generuje zawrotne 670KM i 1000Nm momentu obrotowego, który i tak został elektronicznie ograniczony na etapie produkcji. Niepowtarzalne parametry silnika, czyniące SL 65 AMG Black Series najpotężniejszym jak na tamte czasy modelem AMG, skutkują wyjątkowymi osiągami: auto potrzebuje 3,9 sekundy, aby rozpędzić się do 100 km/h, zaś prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 320 km/h.

  1. Mercedes-Benz 500 K

Najwyższy poziom luksusu w motoryzacji zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Berlinie w 1934 roku. Mercedes-Benz 500 K to sportowy, elegancki samochód o imponujących osiągach. Auto wyposażone w silnik ośmiocylindrowy z doładowaniem (od tego K jak Kompresor w nazwie) o mocy 160 koni mechanicznych, co pozwalało na osiągnięcie 160km/h prędkości maksymalnej. Dostępny był jako dwu- lub czteromiejscowy roadster, bądź kabriolet. Mercedes-Benz 500 K cieszył się szczególną popularnością wśród kobiet, ze względu na niezwykle elegancki wygląd, ale i łatwiejsze prowadzenie względem swoich poprzedników i konkurentów.

  1. AA Vision

Początek sukcesu SUV'ów marki Mercedes-Benz? AAVision, czyli koncepcyjny samochód zaprezentowany aż 25 lat temu w Detroit, który zapowiadał Klasę M. Był to czas, w którym Mercedes-Benz wprowadzał nową strategię, rozszerzając gamę dostępnych modeli  - Klasa A W168, kompaktowy Roadster R170 i Klasa M W163. Obecnie SUV nosi nazwę GLE, a od chwili swojego debiutu w 1997 roku zyskał ponad 2 miliony nabywców, będąc tym samym najlepiej sprzedającym się SUV'em w historii marki Mercedes-Benz. Skąd pomysł na produkcję aut tego segmentu? Klasa G nieustannie odnosiła sukcesy sprzedażowe, a na rynku rosło zapotrzebowanie na wygodne samochody terenowe. Skąd nazwa AAVision? Było to odniesienie do aut "all activity vechicles"(AAV).

  1. C36 AMG

Mercedes C36 AMG to jeden z najważniejszych kamieni milowych w historii rozwoju marki Mercedes-AMG. W 1993 roku Mercedes-Benz zaprezentował pierwszy stworzony przy bezpośredniej współpracy z AMG model. Do czasu jego prezentacji i nawiązania współpracy między markami inżynierowie AMG poddawali modyfikacjom istniejące już modele Mercedesa, jednak owe przeróbki aut cywilnych odbywały się bez porozumienia z władzami Mercedes-Benz. Dzięki nawiązaniu współpracy Mercedes z powodzeniem rozwinął linię sportowych modeli, które dziś uznawane są za jedne z najdoskonalszych maszyn sportowych świata.

  1. SLR 722

W 1955 roku Mercedes 300 SLR, za którego kierownicą siedział Stirling Moss wygrał niezwykle prestiżowy wyścig Mille Miglia. Samochód miał numer startowy 722, a na trasę wyruszył punktualnie o godzinie 7:22! Edycja specjalna nazwana tym właśnie numerem jest hołdem dla tego wydarzenia a jej premiera miała miejsce dokładnie w 50 rocznicę wydarzenia. Już podstawowy model SLR'a, mimo prawie 20 lat na karku robi ogromne wrażenie pod względem osiągów, jednak jego ostrzejsza, wyczynowa wersja nawet dziś mogłaby zawstydzić wiele współczesnych super samochodów. O wspomniane osiągi dba stworzony przy współpracy z McLarenem, doładowany kompresorem, silnik V8 o mocy 650KM i 780NM. Taka moc przekłada się na sprint do setki w czasie 3.5 sekundy i prędkość maksymalną niemal 350km/h. O wyjątkowe wrażenia z prowadzenia dba niezwykle dopracowane zawieszenie i konstrukcja auta oparta na monokoku z włókna węglowego, co nawet dziś jest kosmiczną technologią.

Każda z tych wyjątkowych maszyn to dziedzictwo i pokaz technologicznych możliwości marki Mercedes-Benz. To dla nas ogromne wyróżnienie, że możemy uczestniczyć w tworzeniu historii Mercedesa i świadczyć najwyższej jakości usługi niejednokrotnie serwisując na prawdę skomplikowane technologicznie i wyjątkowe modele spod znaku gwiazdy.

Polub fanpage AUTOREDUTY

Inne wpisy autora