Jeśli czytasz ten tekst, to zapewne choć trochę interesujesz się motoryzacją, a samochody stanowią dużą część Twojego życia. Przed Tobą ciekawostki i fakty ze świata motoryzacji. Zapraszamy do lektury.
Samochód z soi? To możliwe! Jego twórcą jest ojciec światowej motoryzacji, Henry Ford, który szukał alternatywnych materiałów do budowy aut, gdyż ze względu na trwającą II wojnę światową, zasoby stali i metali wykorzystywano w przemyśle zbrojeniowym. W kolaboracji z botanikami Ford w 1941 roku stworzył auto z konopi i soi, które napędzane było biopaliwem. Karoseria składała się głównie z celulozy pochodzącej z włókien konopnych, szyby były wykonane z akrylu, a całe auto było o około 30% lżejsze od konwencjonalnego wozu. Samochód był niezwykle mocny, co udowodnił sam Henry, uderzając w jego karoserię młotkiem (filmik z tego wydarzenia możecie obejrzeć TUTAJ. Powody, przez które masowa produkcja tego niezwykle ekologicznego auta została zaniechana, nie są znane.
Policja w Dubaju dysponuje najszybszym radiowozem na świecie, a jest nim Bugatti Veyron. Prawdziwa perła motoryzacji przybrała oficjalne barwy lokalnej policji, czyli biało zielone, a prócz niego we flocie Dubajskich stróżów prawa znajduje się m.in. Lamborghini Aventador, Mercedes-Benz SLS, Ferrari FF czy Audi R8.
Rekord świata w najszybszej wymianie silnika samochodowego został pobity 21 listopada 1985 roku przez pięciu żołnierzy Royal British Marines. Mężczyźni w zaledwie 42 sekundy zdemontowali i zamontowali na nowo jednostkę napędową Forda Escorta. Przygotowanie do tego wyzwania zajęło im dwa tygodnie. Ekspresową wymianę silnika możecie obejrzeć TUTAJ.
Pierwszy samochód zaprojektowany przez Ferdinanda Porsche był elektryczny. Projekt został stworzony, przez 22-letniego Ferdinanda w 1931 roku na zlecenie producenta samochodów Jacoba Lohnera. Pojazd nosił nazwę Egger-Lohner C.2 Phaeton lub w skrócie P1. Wóz miał silnik elektryczny, zasilany bateriami elektrycznymi, zawieszony pomiędzy tylnymi amortyzatorami, aż 12 biegów - 6 do jazdy do przodu, 2 do tyłu oraz 5 do hamowania i mógł osiągać prędkość 21 mil na godzinę. Auto wzięło udział w berlińskim wyścigu drogowym, zostawiając swoich konkurentów daleko w tyle, przekraczając linię mety 18 minut przed kolejnym autem.
Pierwszy mandat za przekroczenie prędkości wydano w 1896 roku, otrzymał je kierujący Walter Arnold jadący Paddock Wood w Kent, który poruszał się z prędkością 8 mil na godzinę.
Ralph Teetor, czyli mężczyzna, który wynalazł tempomat czy dźwignię zmiany biegów na płyn, był niewidomy. Stracił wzrok w wieku pięciu lat, kiedy zranił się nożem w oko, jednak nie przeszkodziło mu to w ukończeniu Uniwersytetu w Pensylwanii w inżynierii mechanicznej. Mężczyzna przez całe życie poświęcał się karierze. Początkowo pracował w rodzinnej firmie, jednak po tym, jak przestała się ona zajmować silnikami, zatrudnił się w firmie New York Shipbuilding Corporation w której to był ekspertem od wyważania wirników turbin. W latach dwudziestych sprzedał firmie Bendix patent na hydrauliczną skrzynię biegów. Do stworzenia tempomatu zainspirował Teetora jego prawnik, gdyż podczas podróży z nim zauważył, że zwalnia on, wtedy kiedy mówi, a przyśpiesza, kiedy zaczyna słuchać. Po kilku latach majsterkowania w 1944 roku otrzymał on patent na „urządzenie do kontroli prędkości".
Wynalazku Ralpha Teetora pierwszy raz użyła firma Chrysler w modelach Chrysler Imperial, New Yorker i Windsor w 1958 roku i była wówczas określana jako AutoPilot.
Przeciętny samochód składa się z ponad 30 000 części. Dlatego nie ma co się dziwić, że raz na jakiś czas któraś z nich szwankuje. Jeśli tak się wydarzy, odwiedź niezależny serwis samochodów aut premium Autoreduta. Kompleksowo i profesjonalnie zajmiemy się usunięciem usterki, a jeżeli zajdzie taka potrzeba, możesz skorzystać z usługi door to door.
Większość kierowców choć raz w trakcie swojej motoryzacyjnej przygody otrzymała mandat za przekroczenie prędkości. A jaki jest najwyższy na świecie mandat za przekroczenie prędkości? 290 000 tysięcy dolarów!!! Otrzymał je anonimowy, szwajcarski kierowca. Mężczyzna za kierownicą czerwonego Ferrari Testarossa przemierzał przez okolicę St. Gallen i w strefie, gdzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h został przyłapany z 137 km/h na radarze. Skąd tak wysoka grzywna? Nie był to pierwszy tego rodzaju występek kierowcy, a ponadto mandaty w Szwajcarii obliczane są na podstawie majątku, który w jego wypadku został on oszacowany na 22,7 miliona dolarów.
Pierwszy samochód na świecie został opracowany przez Carla Benza, a więcej na jego temat możecie przeczytać TUTAJ.
95% samochodów w Stanach Zjednoczonych ma automatyczną skrzynię biegów.
Pierwszy na świecie sygnalizator stanął 5 sierpnia 1914 roku w Stanach Zjednoczonych na rogu Euclid Avenue i 105. Street East w Cleveland.
Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa zostały wynalezione przez inżyniera Volvo, Nilsa Bohlina w 1959 roku. Pierwszy raz zostały one użyte w modelach Amazon i PV544. Nils odpowiadał w szwedzkim koncernie za poprawę bezpieczeństwa na drodze, a pracę nad pasami bezpieczeństwa i tym, jaki wpływ mają siły na ciało człowieka, ułatwiało mu doświadczenie, jakie nabył, będąc inżynierem lotnictwa. Miał on za zadanie nie tylko stworzyć pasy, bezpieczniejsze od stosowanych dotychczas dwupunktowych, ale także takie, które będą wygodniejsze, dzięki czemu podróżujący nie będą mieli oporów przed ich używaniem. Projekt Bohlina nie uległ zmianom, przez ponad 60 lat, a dzięki decyzji Volvo Cars o pozostawieniu otwartego patentu, wszystkie koncerny motoryzacyjne, mogą wykorzystywać ten system bezpieczeństwa.
Według szacunkowych danych, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa uratowały ponad 1 000 000 osób.
Pierwszą na świecie długą podróż samochodem odbyła kobieta. Była to żona Carla Benza, Bertha, o jej wycieczce więcej możecie przeczytać TUTAJ.
Przed rozpoczęciem podróży w Danii jesteś zobowiązany do sprawdzenia, czy pod Twoim pojazdem nie znajduje się osoba.