Nie ma znaczenia, jak dobrym jesteś kierowcą, kiedy hamulce przestają działać. Możesz wtedy znaleźć się w bardzo niebezpiecznej sytuacji. Dlatego właśnie zdolność auta do sprawnego zatrzymywania to najważniejszy system bezpieczeństwa w Twoim samochodzie.
O źle działającym układzie hamulcowym możesz przekonać się nie tylko wtedy, gdy znajdziesz się w awaryjnej sytuacji, kiedy wóz przed tobą zatrzyma się, a Twój samochód nie zareaguje na wciśnięcie hamulca wystarczająco szybko.
Pamiętaj! Nie polegaj tylko i wyłącznie na interwałach serwisowania hamulców sugerowanych przez producenta. Hamulce mogą się zużyć szybciej, ponieważ zależy to od indywidualnych nawyków kierowcy i warunków drogowych. Nigdy nie ryzykuj skutecznością hamowania. Jeśli uważasz, że Twój układ hamulcowy działa nieprawidłowo, umów się na wizytę serwisową.
O tym, że konieczna może być wizyta w serwisie w celu sprawdzenia układu hamulcowego, może poinformować kontrolka na desce rozdzielczej auta. Są też inne oznaki, które mogą na to wskazywać.
Najbardziej oczywistym z nich jest oczywiście dźwięk wydobywający się z układu hamulcowego podczas hamowania. Najczęściej są to piski lub zgrzyty. Odgłosy zgrzytania brzmią najczęściej jak pocieranie metalu o metal, a zwykle świadczą o tym, że klocki hamulcowe są już cienkie i wymagają zmiany.
Niepoprawnie działający układ hamulcowy może mieć również wpływ na stabilność samochodu na drodze, a tym samym oddziaływać na układ kierowniczy. Hamulce działające z nierówną siłą mogą spowodować ściągnięcie samochodu na inny pas ruchu, kiedy chciałeś zatrzymać się lub zwolnić. Kiedy występuje taki objaw, samochód zwykle szarpie, kiedy naciskasz na pedał hamulca oraz oczywiście obniżona jest skuteczność hamowania.
Uszkodzeniu mogą ulec także tarcze hamulcowe, a oznaką ich zniekształcenia będzie wibrujący pedał hamulca oraz kierownica. Dlaczego warto zwracać na to uwagę? Zadaniem tarcz hamulcowych jest wytworzenie tarcia z klockami hamulcowymi, dzięki któremu nasz samochód zwalnia. Tarcze mogą pokrzywić się nawet podczas normalnej jazdy.
Warto zwracać również uwagę na to, czy pedał hamulca nie jest bardziej miękki. Może to oznaczać, że układ hamulcowy jest zapowietrzony bądź w gorszej sytuacji wycieka z niego płyn, w konsekwencji czego może dojść do sytuacji w której w ogóle nie będziesz mógł zahamować.
Pamiętaj! Jeśli masz wątpliwości, czy Twój samochód zatrzymuje się tak szybko jak kiedyś, to nie zwlekaj i umów się na wizytę w serwisie.