Od chwili rynkowej premiery w 1982 r. Klasa C Limuzyna i Kombi – wraz z poprzednikiem – trafiły w ręce ponad 9,5 mln nabywców. Model po raz pierwszy zadebiutował w 1982 r., z ówczesnym oznaczeniem kompaktowej klasy Mercedes-Benz – 190 (typoszereg W 201). „Baby Benz”, jak go potocznie nazywano, został zastąpiony prze serię 202 (debiut w 1993 r., pierwsze Kombi pojawiło się 3 lata później), a następnie 203 (rok 2000 – premiera Limuzyny i hatchbacka Sport Coupé, a 2001 – kombi) oraz 204 (debiut w 2007 r.; w 2011 r. pojawiło się C 204 Coupé). Aktualny typoszereg 205 trafił na rynek w roku 2014. Po raz pierwszy dostępny jest w tak szerokiej gamie odmian nadwoziowych: występuje jako Limuzyna (W 205), Limuzyna z długim rozstawem osi (V 205, tylko w Chinach), Kombi (S 205), Coupé (C 205) oraz Kabriolet (A 205). Obecna generacja Klasy C w swoim czwartym roku produkcji po raz kolejny była najchętniej wybieranym modelem Mercedes-Benz. W 2017 r. na około 120 rynkach świata producent sprzedał łącznie ponad 415 000 egzemplarzy wersji Limuzyna i Kombi. Sekretem sukcesu Klasy C jest między innymi szeroka gama modelowa, w tym dwie sportowe odmiany dwudrzwiowe: wprowadzone pod koniec 2015 r. Coupé oraz oferowany od lata 2016 r. Kabriolet. Obie w równym stopniu odwołują się do umysłu i serca. W Europie jednym z głównym argumentów przy zakupie jest ich design. Oba warianty są wytwarzane w fabryce Mercedes-Benz w Bremie (Niemcy). Za produkcję Klasy C odpowiadają cztery zakłady na czterech kontynentach: poza główną fabryką w Bremie (Niemcy) model powstaje w East London (RPA), Tuscaloosie (USA) oraz, w ramach spółki joint venture z BBAC, w Pekinie (Chiny). Z pekińskich zakładów wyjeżdża również Klasa C Limuzyna z wydłużonym rozstawem osi, budowana i sprzedawana wyłącznie w Państwie Środka. W ub.r. Chiny były nie tylko największym, ale i najdynamiczniej rosnącym rynkiem zbytu Klasy C.
Interesujące i zaskakujące fakty na temat Mercedesa Klacy C:
- automatyczna klimatyzacja Klasy C współpracuje z GPS-em…Na podstawie danych z map systemu nawigacji oraz lokalizacji na bazie sygnału GPS system wykrywa, kiedy samochód wjeżdża do tunelu. Automatycznie zamyka wówczas klapy układu recyrkulacji powietrza, tak aby zapobiec dostaniu się do kabiny zanieczyszczonego powietrza z zewnątrz. Gdy pojazd opuści tunel, klapy zostają otwarte celem wpuszczenia do wnętrza świeżego powietrza.
- układ hamulcowy jest standardowo wyposażony w system ADAPTIVE BRAKE. Lista jest funkcji obejmuje Hill-Start Assist (zapobiega stoczeniu się pojazdu na wzniesieniach i wspomaga bezpieczne ruszanie), HOLD (utrzymuje pojazd w miejscu bez potrzeby wciskania pedału hamulca; standard z automatyczną przekładnią, dla skrzyni manualnej funkcja dostępna w połączeniu z opcjonalnym tempomatem) oraz osuszanie hamulców (podczas jazdy w deszczu regularnie usuwa wilgoć z tarcz hamulcowych celem zapewnienia pełnej wydajności układu). Funkcja „przygotowawcza” uruchamia subtelny kontakt klocków hamulcowych z tarczami, gdy kierowca nagle zdejmie nogę z pedału gazu, tak aby w obliczu nagłego hamowania skrócić dystans potrzebny do zatrzymania się.
- jasność opcjonalnego wyświetlacza head-up jest automatycznie dostosowywana do warunków oświetleniowych na podstawie danych z czujnika nasłonecznienia… Czujnik znajduje się w krawędzi dachu. W słoneczne dni jasność może osiągać poziom 10 000 kandeli na m2 i wyższy. Ponieważ współczynnik kontrastu przekracza 1000:1, nawet w ciemności system generuje obraz wysokiej jakości. W nowej Klasie C wyświetlacz head-up oferuje jeszcze szerszy zakres regulacji.
- panel dotykowy rozpoznaje siłę nacisku dłoni, co zapewnia jeszcze precyzyjniejsze działanie i pozwala unikać wprowadzania błędnych komend… System analizuje w tym celu sygnały z czujnika i wykrywa, czy kierowca trzyma tylko dłoń na panelu, czy też wprowadza dane. Użytkownicy mogą wydawać komendy palcami, opierając rękę na ergonomicznym podłokietniku, bez potrzeby unoszenia dłoni. Poszczególne polecenia potwierdzają dotykowe informacje zwrotne w postaci wibracji panelu.
- czy czołowa poduszka powietrzna pasażera z przodu może zostać automatycznie wyłączona? Jeśli fotel pasażera z przodu jest pusty lub system wykrywa zamontowany fotelik dziecięcy, poduszka zostaje automatycznie dezaktywowana. Chroni w ten sposób przed dodatkowymi obrażeniami niemowląt w razie wypadku. Niezawodna funkcja działa w oparciu o dane przekazywane przez czujnik ciśnienia.
- miękki dach Klasy C Kabriolet można złożyć w ciągu mniej niż 20 sekund, podczas jazdy z prędkością do 50 km/h…Po otwarciu w pełni automatyczny mechanizm sterowania dachu cicho i precyzyjnie chowa poszycie w schowku w bagażniku. Pokrywa schowka stanowi integralną część wnętrza – została wykonana z tego samego materiału, co górne obicia paneli drzwi.
- system Frontbass wykorzystuje przestrzeń pomiędzy belką poprzeczną a podłużnicą jako komorę rezonansową dla głośników basowych… Ponieważ z zasady to bardzo sztywna konstrukcja, odtwarzane tu niskie tony są niezwykle precyzyjne i mają niewielkie zniekształcenia, nawet w przypadku bardzo wysokiego natężenia dźwięku.
- automatyczny system ochrony przed przeciągami AIRCAP (opcjonalne wyposażenie wersji Kabriolet) tworzy w kabinie obszar ciepłego powietrza…AIRCAP składa się z dwóch elementów: rozkładanego deflektora wiatru wraz z siatką nad przednią szybą oraz osłony przeciwwiatrowej za tylnymi fotelami. Deflektor unosi strumień powietrza, podczas gdy siatka w kontrolowany sposób zwiększa poziom ciśnienia w kabinie, zmniejszając przepływ powrotny, który jest z kolei spowalniany przez tylną osłonę – i dzięki temu zostaje zrównoważony. Oznacza to, że w kabinie powstaje „basen ciepłego powietrza”, a zawirowania zostają znacząco zredukowane.
- najmłodsi nabywcy Klasy C mieszkają w Chinach? Około 80% właścicieli modelu w Państwie Środka ma mniej niż 40 lat. W ub.r. ponad 40% kupujących Klasę C Limuzyna w USA stanowiły kobiety.
- w ub.r. w Europie i USA ponad jedna trzecia nabywców Klasy C (Limuzyna lub Kombi) jeździło wcześniej samochodem innej marki? Równocześnie około 70% europejskich klientów, którzy wcześniej użytkowali Klasę C, w 2017 r. znowu wybrało model Mercedes-Benz.
- w 1993 r. pojawił się model C 36 AMG, pierwszy pojazd AMG opracowany na bazie umowy o współpracy z Daimler-Benz…Do 1997 r. został wyprodukowany w ponad 5200 egzemplarzach – co uczyniło go pierwszym bestsellerem sportowej marki. Obecnie, uwzględniając modele C 43 oraz C 63 i różne wersje nadwoziowe, gama Klasy C sygnowanej przez Mercedes-Benz obejmuje 12 wariantów.
- w 2015 r. Mercedes-Benz ustanowił nowy rekord dla pojazdów wysokoprężnych na trasie legendarnego wyścigu górskiego Pikes Peak w USA. To zasługa praktycznie seryjnego egzemplarza modelu C 300 d 4MATIC (w Europie znanego jako 250 d). Kierowca testowy Uwe Nittel ukończył trasę wyścigu – o długości 19,99 km, z ponad 150 zakrętami i różnicą wysokości przekraczającą 1400 m – w ciągu zaledwie 11,37 min.
- wraz z modelem 190 Mercedes-Benz powrócił do świata sportu motorowego. Na potrzeby oficjalnego wyścigu otwarcia na torze Nürburgring, odbywającego się 12 maja 1984 r., Mercedes-Benz zbudował 20 identycznych egzemplarzy 190 E 2.3-16. Aby uczcić tę premierę, auta poprowadziło 20 byłych triumfatorów zmagań na Nürburgringu i inni zasłużeni kierowcy wyścigowi, mający na koncie sukcesy w Grand Prix Niemiec lub maratonie na dystansie 1000 km. Byli w tym gronie: Jack Brabham, Hans Herrmann, Phil Hill, Denis Hulme, James Hunt, Alan Jones, Niki Lauda, Klaus Ludwig, Stirling Moss, Alain Prost, Keke Rosberg, Jody Scheckter, Ayrton Senna oraz John Surtees.
- 1510-litrowy bagażnik Klasy C Kombi można zagospodarować z wyjątkową łatwością. Gdy zajdzie tak potrzeba, elektrycznie odblokowywane oparcia tylnej kanapy tworzą płaską powierzchnię załadunku – wystarczy skorzystać z funkcji składania oparć Singlefold. Wygodę dostępu do przestrzeni bagażowej dodatkowo zwiększa opcjonalna pokrywa EASY-PACK oraz oferowany na życzenie system bezdotykowego otwierania pokrywy HANDS-FREE ACCESS.
- wszystkie modele Klasy C są opatrzone znakiem jakości Fundacji Europejskiego Centrum Badania Alergii (ECARF). Daimler to obecnie jedyny producent samochodów, który uzyskał potwierdzony naukowymi testami certyfikat przyjazności dla alergików. Wymagania są tu wyjątkowo rozległe: przykładowo, na obecność alergenów wziewnych testuje się liczne elementy różnych wersji wyposażenia. Surowe wymogi ECARF muszą spełniać także filtry klimatyzacji – mierzona jest m.in. skuteczność wychwytywania przez nie kurzu i pyłków.
- Mercedes-Benz jako pierwszy producent zaoferował w segmencie Klasy C zawieszenie pneumatyczne. Układ AIR BODY CONTROL pozwala zapełnić lukę pomiędzy wysokim poziomem komfortu a dynamicznym, zwinnym prowadzeniem. Wyposażono go także w funkcję samopoziomowania, zapewniającą optymalną wygodę nawet po załadowaniu pojazdu – co ma istotne znaczenie w szczególności w przypadku wersji Kombi.