Smart vision EQ fortwo stworzony do współużytkowania
Zamiana „transportu miejskiego” w „miejski przepływ” przyniesie w przyszłości korzyści nie tylko użytkownikom – do grup, do których skierowane zostaną przyszłościowe koncepcje współdzielenia samochodów smarta, należą też społeczeństwo i miasta oraz władze miejskie w ogóle. Obecnie pojazdy car2go są na całym świecie wynajmowane średnio co 1,4 sekundy, a usługa ma ponad 2,6 mln użytkowników – i ciągle przybywają nowi. O tak wysokiej popularności car2go decyduje m.in. elastyczność koncepcji car sharingu: samochód może być wypożyczony i zwrócony w dowolnej lokalizacji na wyznaczonym obszarze.
Smart vision EQ for two znajdzie użytkownika i odbierze ze wskazanej lokalizacji
Autonomiczny: prototypowy smart vision EQ fortwo demonstruje, jak dzięki autonomicznej jeździe współdzielenie samochodów może stać się jeszcze wygodniejsze, prostsze i efektywniejsze ekonomicznie. Łącząc rozproszoną inteligencję z jazdą autonomiczną, smart vision EQ fortwo zapowiada nową epokę car sharingu: użytkownicy nie muszą już rozglądać się za dostępnym samochodem, bo to on ich znajdzie i odbierze ze wskazanej lokalizacji. Co więcej, przewidywalność zapotrzebowania sprawi, że będzie prawdopodobnie czekać gdzieś w pobliżu – połączone ze sobą pojazdy będą stale w ruchu. Poprawi się ich wykorzystanie, a jednocześnie spadnie liczba wykorzystywanych miejsc parkingowych.
Smarta vision EQ fortwo można wezwać za pomocą urządzenia mobilnego
W rozpoznaniu „swojego” egzemplarza pomagają nowe opcje indywidualizacji: czarny grill Black Panel z przodu (wymiary: 105 x 40 cm) oraz duże powierzchnie projekcyjne po bokach. Wyświetlacze diodowe zamiast reflektorów mogą naśladować klasyczny design (od sportowego do neutralnego) lub przybrać kształt podobny do oka, pozwalający komunikować się na bardziej „ludzkim” poziomie. Także tylne lampy mogą wyglądać konwencjonalnie lub przekazywać szczegółowe komunikaty, np. ostrzeżenia lub informacje o ruchu. Przedni grill z jednej strony dodaje osobistego charakteru, z drugiej służy do komunikowania się z innymi użytkownikami ruchu (np. przechodniami). Drzwi prototypu pokrywa aktywny film, który – gdy samochód nie jest używany – może prezentować informacje na temat lokalnych wydarzeń, pogody, przedstawiać wiadomości lub aktualną godzinę. Czarny grill smarta wskazuje, czy wewnątrz znajduje się jedna, czy dwie osoby.
Design smarta vision EQ fort to miejski liftstyle przyszłości
Smart vision EQ fortwo (długość/szerokość/wysokość: 2699/1720/1535 mm) mieści dwie osoby i, tak jak wszystkie modele smarta, oferuje maksimum przestrzeni na minimalnej powierzchni. Pojazd komunikuje się z otoczeniem za pomocą czarnego grilla Black Panel oraz ekranów LED, które zastąpiły przednie i tylne lampy. Boczne okna pokrywa specjalny film, na którym można wyświetlać informacje projektowane z kabiny. Na desce rozdzielczej znalazł się ekran Black Panel służący jako interfejs dla użytkowników.
Nadwozie Smarta vision EQ fortwo ma typowe proporcje
Nadwozie smarta przywodzi na myśl nowoczesną biżuterię. Jak twierdzi producent, ma typowe dla smarta proporcje – „półtorabryłowy” kształt z wydatnymi nadkolami i krótkimi zwisami. Jego wizytówką jest nowa koncepcja drzwi, które – w celu zaoszczędzenia przestrzeni – odsuwają się i obracają wokół tylnej osi pojazdu, zapewniając łatwiejszy dostęp do kabiny. Jednocześnie taka konstrukcja zmniejsza ryzyko kolizji z rowerzystami i pieszymi. Trójwymiarowe elementy obręczy kół i tylnego dyfuzora w kolorze różowego złota stanowią dyskretny symbol elektrycznego napędu – i odwołują się do języka projektowania marki EQ. W wyrazisty, przyszłościowy design nadwozia wpisują się biały metaliczny lakier oraz przyciemniane szyby, które zdają się „stopione” z karoserią dzięki heksagonalnymi akcentom.
A wnętrze to inteligentne wykorzystanie przestrzeni
Schemat kolorystyczny smarta vision EQ fortwo łączy futurystyczne wzornictwo z elementami w kolorze różowego złota. Prototyp ten jest pierwszym samochodem grupy Daimler podejmującym logiczny krok rezygnacji z kierownicy i pedałów. Funkcje pojazdu sterowane są za pomocą urządzenia mobilnego lub głosowo – wygodnie, intuicyjnie i higienicznie. Eliminacja tradycyjnych instrumentów obsługi sprawia, że kabina wydaje się jeszcze przestronniejsza niż w rzeczywistości. Miejsce deski rozdzielczej zajmuje 24-calowy ekran otoczony ramką w kolorze różowego złota. Po bokach zainstalowano dwa dodatkowe 4-calowe wyświetlacze, które mogą być wykorzystywane przez system operacyjny smarta, np. do prezentacji powitania. Fotele – pokryte innowacyjną, wysokiej jakości sztuczną skórą – są łatwe do utrzymania w czystości, a tym samym wpisują się w ideę współużytkowania. W kabinie smarta mieszczą się dwie osoby, które mogą skorzystać z rozkładanego podłokietnika, służącego także jako schowek. Wrażenie przestronności wnętrza potęguje biała tonacja obić.