Produkcj asmart city coupé ruszyła w lipcu 1998 roku
Był rok 1997, gdy podczas międzynarodowego salonu samochodowego we Frankfurcie smart zaprezentował własną, unikalną odpowiedź na wyzwania miejskiej mobilności – wyzwania, które dziś są poważniejsze niż kiedykolwiek. Produkcja samochodu ruszyła w lipcu 1998 roku, a minione 20 lat udowodniło, że pomysł „chwycił”, i to na wielką skalę – do dziś sprzedano ponad 2,2 mln smartów. Innowacje techniczne oraz design łączący funkcjonalność i radość z jazdy sprawiły, że smart zyskał niemal kultowy status. A obecnie wciąż pozostaje wierny swej pionierskiej roli: smart jest pierwszą marką, która chce przejść z zasilania silnikami spalinowymi na napęd elektryczny. - Od chwili powstania smart był motoryzacyjnym pionierem, i to na wszystkich frontach – począwszy od rewolucyjnej koncepcji przez innowacyjną architekturę fabryki w Hambach aż do najnowszych rozwiązań, koncentrujemy się bowiem na napędzie całkowicie elektrycznym – przyznaje dr Annette Winkler, która od lat jest szefową smarta. „20 lat smarta to przede wszystkim historia sukcesu naszego zespołu i dealerów, którzy służyli swoją wiedzą, kreatywnością i zaangażowaniem, żeby podnieść jakość życia w mieście”.
Pierwotnie smart debiutował na rynku niemieckim i w 8 innych państwach Europy
Dziś smarty można kupić w 46 krajach świata. Obecna, trzecia generacja modelu trafiła na rynek w 2014 r. Smart fortwo przeszedł wówczas udoskonalenia praktycznie w każdym wymiarze – na tle poprzedników jest znacznie bardziej komfortowy. Jedna z wizytówek smarta, czyli montowany z tyłu silnik, po raz pierwszy jest teraz dostępny także w czteroosobowym wariancie forfour, który ze swoim dwuosobowym odpowiednikiem dzieli liczne elementy designu, jak choćby przednie lampy, wlot powietrza i tridion, czyli klatkę bezpieczeństwa. Krótkie zwisy, „kieszonkowe” wymiary i znaczny kąt skrętu zapewniają smartom optymalne warunki, by zaparkować nawet w najciaśniejszych miejscach. W dziedzinie średnicy zawracania smart fortwo nie ma sobie równych – wyniki 6,95 m od krawężnika do krawężnika i 7,30 m od ściany do ściany sprawiają, że manewrowanie staje się przyjemnością. A smart forfour zawraca niemal tak sprawnie jak poprzednia generacja modelu fortwo (od ściany do ściany: 8,75 m). Jego parametry to 8,65 m od krawężnika do krawężnika oraz 8,95 m od ściany do ściany.
Smarty triumfują również w dziedzinie maksymalnej przestrzeni, jaką udało się wygospodarować przy tak małych wymiarach
Określa to indeks przestrzeni nadwozia, który opisuje stosunek długości wnętrza (mierzonej od pedału gazu w pozycji spoczynkowej wzdłuż linii poziomej aż do tylnego pasa) do długości nadwozia. Pozwala on porównywać ze sobą przestronność różnych pojazdów. W przypadku smarta osiąga najwyższe wartości: 75% dla modelu fortwo oraz 77% dla forfour. W 2016 r. do oferty dołączył smart fortwo cabrio. Jego miękki, składany dach „tritop” zapewnia wyjątkową elastyczność – za naciśnięciem przycisku smart fortwo cabrio zamienia się z zamkniętego auta dwuosobowego w samochód z dużym, odsuwanym płóciennym szyberdachem albo w pełnoprawny kabriolet z całkowicie złożonym poszyciem dachowym. W rezultacie doświadczenie z jazdy pod gołym niebem można dopasować do warunków pogodowych czy nastroju kierowcy. Gama silnikowa wszystkich trzech modeli smarta obejmuje najnowocześniejsze 3-cylindrowe silniki benzynowe o mocy 52 kW/71 KM (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 4,8-5,2 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 111-120 g/km1) oraz 66 kW/90 KM (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 5,0-5,4 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 115-133 g/km1). Nabywcy mają do wyboru pięciostopniową przekładnię manualną lub zautomatyzowaną skrzynię dwusprzęgłową twinamic.