Jesteś na Facebooku? Polub nasz fanpage
Przejdź na stronę AUTOREDUTA

Nowy Mercedes Klasy A potrafi poruszać się częściowo autonomicznie

| | Komentarze:
Zobacz więcej zdjęć (8)

Nowy Mercedes Klasy A

fot. Mercedes-Benz

Nowy Mercedes Klasy A całkowicie na nowo definiuje nowoczesny luksus w klasie kompaktowych aut i rewolucjonizuje design samochodowego wnętrza - chwali się producent. Oprócz nowego systemu multimedialnego MBUX, model oferuje liczne funkcje zarezerwowane wcześniej dla aut luksusowych: po raz pierwszy w określonych sytuacjach potrafi poruszać się częściowo autonomicznie.

Z zewnątrz Klasę A definiuje sportowe, emocjonujące wzornictwo

Nowa interpretacja powstała na bazie kompaktowego, dwubryłowego nadwozia o zoptymalizowanych wymiarach i proporcjach. Z zewnątrz Klasę A definiuje sportowe, emocjonujące wzornictwo. Progresywny przedni pas z nisko poprowadzoną płaszczyzną maski i smukłymi diodowymi lampami z chromowanymi dodatkami ma atrakcyjną, dynamiczną formę. Szeroka osłona chłodnicy z gwiazdą Mercedesa nawiązuje wyglądem do poprzedniczki, a jednocześnie – za sprawą „diamentowego” wkładu i srebrnej listwy – podkreśla sportowy charakter modelu, podobnie jak większe nadkola, mieszczące koła w rozmiarze od 16 do 19 cali. Z tyłu mocno wyprofilowana „talia” oraz poziome, dwuczęściowe lampy poszerzają optycznie nadwozie.

Kokpit dzieli się na trzy trójwymiarowe, poziome strefy

Kabina Klasy A została zdefiniowana na nowo i otrzymała awangardowy, a jednocześnie nowoczesny wystrój. Mercedes-Benz przyjął tu zupełnie nowe podejście, które rewolucjonizuje segment kompaktowych aut od wewnątrz i zapewnia wyjątkowe uczucie przestronności. Unikalna architektura kabiny to przede wszystkim zasługa deski rozdzielczej z wyjątkowo niską zabudową. Jej korpus rozciąga się od lewych do prawych drzwi bez żadnych wizualnych przerw, a wyżej „unosi się” panoramiczny kokpit z dwoma ekranami. Wzrok przykuwają również otwory wentylacyjne, których kształt przywodzi na myśl silniki odrzutowe. Kokpit dzieli się na trzy trójwymiarowe, poziome strefy. Każda z nich jest wizualnie oddzielona od reszty, a efekt ten wzmacnia zastosowanie nastrojowego oświetlenia – opcjonalnie dostępnego nawet w 64 odcieniach (5 razy więcej niż w poprzedniczce). Imponuje zresztą nie tylko szeroka paleta barw, ale i efektowność: różne kolory pogrupowano w 10 motywów tworzących awangardową iluminację z dynamiczną zmianą odcieni.

Nowa Klasa A wyposażona w MBUX - Mercedes-Benz User Experience

Najnowsza Klasa A to pierwszy model Mercedesa wyposażony w zupełnie nowy system multimedialny MBUX – Mercedes-Benz User Experience, który przy okazji otwiera kolejną epokę łączności Mercedes me. O MBUX pisaliśmy już w artykule "MBUX, czyli multimedialna rewolucja w kokpicie Mecedesa". Wraz z MBUX debiutują nowe lub udoskonalone usługi Mercedes me connect, w tym funkcje nawigacji bazujące na komunikacji Car-to-X (przesyłane z samochodu do samochodu informacje, m.in. o zdarzeniach zarejestrowanych przez czujniki, takich jak awaryjne hamowanie lub interwencja układu ESP®, oraz zgłoszenia kierowcy, np. o wypadku) czy śledzenie pojazdu, ułatwiające odnalezienie go na parkingu i wysyłające komunikat w razie stłuczki albo odholowania. Dostęp do aplikacji Mercedes me zapewniają ikony w głównym menu. Można je dowolnie sortować, dopasowując wygląd ekranu do własnych upodobań i zwyczajów. Co więcej, MBUX przekazuje treści na bieżąco pobierane z internetu, takie jak aktualne ceny paliw na stacjach czy dostępność miejsc parkingowych na wielopoziomowych parkingach.

Nowa Klasa A oferuje znacznie większą przestronność

Pomimo sportowej stylizacji nowa Klasa A oferuje więcej miejsca na wysokości ramion, łokci i nad głowami plus łatwiejszy dostęp do tyłu, a także większy, bardziej praktyczny z punktu widzenia rodzinnych czy rekreacyjnych wyjazdów bagażnik. Istotnie poprawiła się również widoczność z kabiny. Zwiększa to zarówno bezpieczeństwo, jak i wrażenie przestronności. Pojemność bagażnika wynosi 370 litrów, czyli o 29 litrów więcej niż w poprzedniczce. Za sprawą dwuczęściowych tylnych lamp otwór załadunkowy jest o 20 cm szerszy, a podłoga bagażnika – o 11,5 cm dłuższa niż dotąd. W połączeniu z pakietem wyposażenia bagażnika oparcia tylnej kanapy można usytuować bardziej pionowo, co pozwala zmieścić np. większe pudełka. Równie praktyczna jest koncepcja schowków w kabinie. Przykładowo, pojemnik przed dźwignią zmiany biegów jest teraz znacznie większy. Nowością łączoną z liniami wyposażenia jest uchwyt na napoje w tunelu środkowym, mieszczący butelki i puszki o pojemności nawet 0,5 l. Wiele uwagi poświęcono również widoczności z wnętrza. W sumie, w porównaniu z poprzedniczką, obszar „wycinany” przez słupki został zredukowany o około 10 proc. Jednocześnie w wyposażeniu pojawiają się elementy znane z pojazdów wyższych segmentów: na życzenie, po raz pierwszy w tej serii modelowej, dostępne jest nie tylko podgrzewanie foteli, ale również wentylacja oraz pakiet wielokonturowych siedzeń z funkcją masażu (przednie fotele). Łącznie, nowa Klasa A będzie oferowana z trzema różnymi rodzajami siedzeń: bazowymi, komfortowymi oraz sportowymi, ze zintegrowanymi zagłówkami. Prócz specjalnej konstrukcji pakiet komfortowych foteli (standard w przypadku linii wyposażenia) obejmuje regulację wysokości siedzenia pasażera oraz kąta pochylenia/głębokości przednich siedzisk. Funkcja wentylacji korzysta z umieszczonych w siedzeniach wentylatorów (po jednym w każdej poduszce). Przechodzące przez perforowane obicie powietrze jest kierowane w dół i do tyłu. W ramach pakietu wielokonturowych siedzeń boczki i podparcie lędźwiowe można osobno regulować za pomocą elektrycznie sterowanej pompy pneumatycznej. Efekt masażu w obszarze odcinka lędźwiowego jest realizowany za pomocą komór powietrznych.

W nowej Klasie A szczególną uwagę zwrócono na wysoką sztywność konstrukcji 

Cicha, bezwibracyjna charakterystyka jazdy – oto główny czynnik decydujący o „dorosłych”, typowych dla samochodów premium wrażeniach z podróży Klasą A. Poza skutecznym odizolowaniem od niedoskonałości nawierzchni oraz zabiegami w zakresie aeroakustyki istotną rolę odgrywa tu samo nadwozie. W trakcie projektowania Klasy A szczególną uwagę zwrócono na wysoką sztywność konstrukcji oraz połączenia pomiędzy nadwoziem, zawieszeniem i układem napędowym. Znaczne zwiększenie sztywności uzyskano zwłaszcza w miejscach łączenia zawieszenia, szalenie ważnych przy redukcji szumów drogowych. W ten sposób odczuwalnie zmniejszył się hałas w kabinie. Kompleksowa koncepcja izolacji akustycznej w nowej Klasie A obejmuje takie komponenty jak układy zarządzania dopływem powietrza i chłodzeniem czy elementy wykończenia kabiny, ukształtowane pod kątem poprawy wyciszenia. W porównaniu z poprzedniczką znacząco zredukowano hałasy płynące od szumów wiatru.

Nowa Klasa A oferuje najnowsze systemy wspomagające

Po raz pierwszy w określonych sytuacjach model jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu bacznie śledzi sytuację na drodze: udoskonalone kamera i radary pozwalają mu „widzieć” drogę do 500 m w przód. Funkcje asystujące do swego działania wykorzystują też dane z map i nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC – element pakietu bezpieczeństwa jazdy – może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach na drodze, a także predykcyjnie, w wygodny sposób regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie są także inne systemy, m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie, oraz intuicyjny w działaniu aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist. Standardowo nowa Klasa A jest oferowana z rozbudowanym układem Active Brake Assist. Zależnie od sytuacji, może on skutecznie zapobiec lub pomóc w złagodzeniu skutków kolizji polegającej na najechaniu na wolniejszy, hamujący lub stojący pojazd. System wykrywa także przechodniów i rowerzystów. PRE-SAFE® PLUS potrafi rozpoznać ryzyko uderzenia w tył Klasy A. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji narasta, może też uruchomić hamulce w trakcie postoju, zmniejszając w ten sposób wstrząs spowodowany wypadkiem i minimalizując ryzyko odniesienia obrażeń. 

Nowa Klasa A, to nowe, wydajne i oszczędne silniki benzynowe oraz wysokoprężne

W chwili premiery Klasa A trafia na rynek z trzema jednostkami do wyboru: A 200 (120 kW/163 KM, 250 Nm) z przekładnią dwusprzęgłową 7G-DCT (średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km, średnie emisje CO2 120 g/km) lub 6-stopniową skrzynią manualną (średnie zużycie paliwa 5,6 l/100 km, średnie emisje CO2 133 g/km); A 250 z przekładnią dwusprzęgłową 7G-DCT (165 kW/224 KM, 350 Nm; średnie zużycie paliwa 6,0 l/100 km, średnie emisje CO2 141 g/km) oraz A 180 d z przekładnią dwusprzęgłową 7G-DCT (85 kW/116 KM, 260 Nm; średnie zużycie paliwa 4,1 l/100 km, średnie emisje CO2 108 g/km). Wszystkie wersje Klasy A zasilają nowe, wydajne silniki. W momencie premiery do wyboru są dwie nowe 4-cylindrowe jednostki benzynowe. 1,4-litrowy motor M 282 (moc do 120 kW/163 KM) wyróżnia się szeregiem innowacji, w tym systemem odłączania cylindrów (początkowo dostępnym ze skrzynią 7G-DCT) i głowicą cylindrów w kształcie delta. Druga nowość to 2-litrowy silnik M 260, rozwijający moc 165 kW (224 KM) i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zaopatrzono go w układ CAMTRONIC dla wałka rozrządu zaworów ssących. Obie jednostki są standardowo wyposażone w filtr cząstek stałych. Nowością jest też 4-cylindrowy motor wysokoprężny (OM 608) o pojemności 1,5 litra, osiągający do 85 kW (116 KM) oraz 260 Nm. Wyróżnia go zamontowany przy silniku układ oczyszczania spalin z technologią AdBlue®, turbosprężarka o zoptymalizowanej responsywności i wodny intercooler. Równocześnie debiutuje nowa przekładnia dwusprzęgłowa 7G-DCT. Po premierze do oferty dołączą kolejne silniki. Standardowo zbiornik paliwa ma pojemność 41 l; na życzenie dostępny jest 51-litrowy. Opcjonalnie nowa Klasa A oferowana jest ze stałym napędem na cztery koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Sportowo zestrojony napęd został zmodyfikowany – zarówno pod kątem zapewnienia większej przyjemności z jazdy, jak i zwiększonej efektywności. Korzystając z przełącznika trybów jazdy DYNAMIC SELECT, kierowca może jeszcze bardziej niż dotąd wpływać na charakterystykę jego działania. Napęd 4MATIC składa się z wałka odbioru mocy do tylnej osi, zintegrowanego ze zautomatyzowaną przekładnią dwusprzęgłową, oraz tylnego mechanizmu różnicowego ze zintegrowanym sprzęgłem wielopłytkowym. To ostatnie nie ma już zasilania elektrohydraulicznego, ale elektromechaniczne.

Nowa Klasa A oferuje różne warianty zawieszeń

Zależnie od wariantu silnikowego i preferencji kierowcy, Klasa A oferuje różne warianty zawieszeń. Standardem są koła o średnicy 16 cali, podobnie jak system wyboru profilu jazdy DYNAMIC SELECT, który za naciśnięciem przycisku pozwala wpływać na charakterystykę pojazdu (w połączeniu z opcjonalną aktywną kontrolą tłumienia – również na sposób resorowania). Podobnie jak poprzedniczki, z przodu nowa Klasa A jest zawieszona na kolumnach MacPhersona. Mocniejsze wersje, takie jak A 250, oraz wszystkie odmiany z napędem 4MATIC otrzymują wyrafinowane tylne zawieszenie o konstrukcji czterowahaczowej. Tylna oś montowana jest na ramie pomocniczej, odizolowanej od nadwozia za pomocą gumowych tulei – tak, aby ograniczyć wibracje przenoszone od zawieszenia na nadwozie. W sumie proporcja wykorzystania aluminium w konstrukcji zawieszenia w nowej Klasie A jest jedną z najwyższych spośród wszystkich zawieszeń w tym segmencie. Bazowe modele A 200 oraz A 180 d zaopatrzono z tyłu w belkę skrętną. Standardowo Klasa A otrzymuje komfortowe zawieszenie ze stalowymi sprężynami i układem DYNAMIC SELECT. Sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm ma specjalnie zestrojone sprężyny i amortyzatory, zapewniające bardziej sportowe zachowanie na drodze. Zawieszenie z aktywną regulacją tłumienia pozwala kierowcy na wybór preferowanej charakterystyki resorowania.

Polub fanpage AUTOREDUTY

Inne wpisy autora