Nowe Porsche Cayenne testowane nie na komputerze, lecz w terenie
Tym, którzy nie pamiętają, przypomnę, że światowa premiera nowego Porsche Cayenne odbędzie się za kilka dni, tj. 29 sierpnia. Dodam również, że samochód jest całkowicie nową konstrukcją. Układy napędowy i jezdny, a także koncepcje obsługi i wyświetlania informacji przeprojektowano w celu dalszego poszerzenia rozpiętości pomiędzy sportowym a komfortowym charakterem. Ale wracając do testów… Po co właściwie tak skomplikowane testy? Chodzi o uzyskanie perfekcyjnej równowagi działania poszczególnych komponentów – niektórych opracowanych specjalnie dla nowej generacji Cayenne (wewnętrzne oznaczenie E3). Proces ten rozpoczął się w 2014 roku od elementów nośnych i trwa do dziś, z wykorzystaniem prototypów oraz egzemplarzy przedseryjnych. Mimo, że symulacje komputerowe są coraz precyzyjniejsze, testowanie w rzeczywistych warunkach wciąż ma dla Porsche istotne znaczenie (choć w przypadku BMW jest dokładnie tak samo, o czym pisaliśmy w tekście "Tak wyglądają zimowe testy nowego modelu BMW X3") – i stanowi ostateczny egzamin dla każdego nowego modelu.
Testy nowego Porsche Cayenne w ruchu miejskim, na drogach lokalnych i autostradach
Kompleksowe testy pojazdu są przeprowadzane w celu harmonizacji działania wszystkich podzespołów oraz potwierdzenia stabilności obsługi i funkcjonalności elementów sterowania. Nadrzędnym celem zawsze jest tu zagwarantowanie najwyższych standardów jakości Porsche. Proces ten obejmuje m.in. wymagające testy wytrzymałościowe na stanowiskach Hydropuls – hydraulicznych urządzeniach wytwarzających sztuczne wibracje oddziałujące zarówno na podwozie, jak i na nadwozie. Program badań obejmuje również testy stabilności działania na utwardzonych i nieutwardzonych drogach w ośrodku badawczo-rozwojowym Porsche w Weissach, a także próby wytrzymałościowe poza terenem zakładu. Cykl eksploatacyjny samochodu jest symulowany w trudnych warunkach, bardzo mało prawdopodobnych w przypadku użytkowania przez klientów. W ciągu kilku miesięcy, na zmianę, testowe egzemplarze pokonują przebiegi do 240 000 km w warunkach codziennego ruchu miejskiego, po drogach lokalnych i autostradach.
Testy nowego Porsche Cayenne dosłownie na całym świecie
Aby poddać Cayenne ekstremalnym obciążeniom, prototypy nowej generacji modelu są testowane na całym świecie, w tym na torach wyścigowych, które tradycyjnie służą do „szlifowania” wszystkich modeli Porsche. W Niemczech samochody były sprawdzane na Hockenheimringu oraz na szczególnie wymagającej Północnej Pętli Nürburgringu, a we Włoszech – na liczącym 12,6 km owalnym torze wysokich prędkości w okolicach Nardò. Auto było testowane w zróżnicowanych warunkach klimatycznych, obejmujących piaszczyste pustynie w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) i zapylone wzgórza Doliny Śmierci (USA), gdzie temperatury sięgają 50 stopni Celsjusza, a także zaśnieżony krajobraz Alaski (USA), z mrozami dochodzącymi do -45 stopni Celsjusza. Trzecia generacja Cayenne musiała również poradzić sobie w warunkach wysokiej temperatury i wilgotności w gęstym ruchu ulicznym chińskich miast, zaliczyć próby na torach testowych w Szwecji, Finlandii i Hiszpanii oraz sprostać wyzwaniom wszechstronnych testów drogowych i off-roadowych w RPA, Japonii i Nowej Zelandii.