Nowy Sprinter – innowacyjny, inteligentny, wszechstronny
Tegoroczna oferta pojazdów dostawczych Mercedes-Benz wyjątkowo dobrze wpisuje się w hasło całej imprezy „Driving tomorrow” – gwiazdą stoiska bez wątpienia będzie mający premierę w lutym br. nowy Sprinter. Trzecia generacja tego flagowego pojazdu, pioniera segmentu dużych samochodów dostawczych obecnego na rynku od 1995 roku, oferuje rozwiązania będące odpowiedzią na obecne i przyszłe wyzwania biznesowe swoich użytkowników. Legendarne cechy pojazdu, takie jak wytrzymałość, wszechstronność i bezpieczeństwo zostały jeszcze bardziej wzmocnione, ale nowy Sprinter jest już czymś więcej niż samochodem – dzięki swojej pełnej łączności z siecią stał się elementem Internetu rzeczy i może funkcjonować całkowicie online. Sprinter trzeciej generacji jest pierwszym reprezentantem strategii adVANce, w myśl której Mercedes-Benz Vans stopniowo przekształca się z producenta samochodów w dostawcę kompleksowych rozwiązań mobilnych. Dostępny w nawet 1700 wariantach, imponuje elastycznością i dopasowaniem do indywidualnych potrzeb klientów. Wzbogacony o wersję z przednim napędem oferuje większą o 50 kg ładowność i niższy o 80 mm próg załadunkowy w niższej cenie. Wyposażony w najnowocześniejszy system multimedialny Mercedes-Benz User Experience (MBUX) oferuje niedostępny dotąd standard obsługi na pokładzie samochodu dostawczego. W połączeniu zaś z pakietem ośmiu usług Mercedes PRO zapewnia niespotykane dotychczas możliwości zarządzania flotą online w czasie rzeczywistym. Wszystko to i wiele innych rozwiązań zastosowanych w nowym Sprinterze będzie można zobaczyć podczas targów IAA w hali Daimlera nr 14/15.
eVito, eSprinter – nadjeżdża elektryczna flota
Podczas targów w Hanowerze goście będą mieli także okazję zapoznać się z efektami strategii rozwoju flot elektrycznych Mercedes-Benz Vans. Wdrożenie strategii eDrive@VANs opiera się na pięciu filarach: kompleksowym ekosystemie, dopasowaniu do branży, komercyjnej opłacalności oraz włączeniu kluczowych klientów do współtworzenia produktów i usług. Nowe pojazdy – dostępny od ubiegłej jesieni eVito i zaprezentowany w lutym eSprinter – udowadniają, że elektryczne floty mogą być konkurencyjne pod względem kosztów wobec pojazdów spalinowych i opłacalne biznesowo, dzięki kompleksowym rozwiązaniom obejmującym nie tylko sam pojazd, ale całe środowisko, w jakim funkcjonuje oraz dopasowaniu do indywidualnych potrzeb klientów. W przypadku eVito akumulator o pojemności 41,4 kWh zapewnia zasięg ok. 150 km, pojazd może jechać z maksymalną prędkością do 120 km/h i przewieźć ponad 1000 kg ładunku. Nawet w niesprzyjających warunkach, takich jak niskie temperatury zewnętrzne i pełne obciążenie, zasięg Vito będzie wynosił co najmniej 100 kilometrów. Akumulator może zostać w pełni naładowany w ciągu około sześciu godzin. Ten średniej wielkości pojazd jest więc doskonale skonfigurowany do użytku w centrum miasta przez firmy dostawcze, handlowców i do transportu publicznego. Kolejnym krokiem w rozwoju elektrycznych flot, który docelowo ma objąć wszystkie pojazdy Mercedes-Benz Vans, jest eSprinter, zaprezentowany w lutym tego roku, a dostępny dla klientów od 2019. W perspektywie średnioterminowej gamę układów napędowych Sprintera mogą uzupełnić ogniwa paliwowe. Zalety tej technologii demonstruje pojazd koncepcyjny Sprinter F-CELL, który również zostanie zaprezentowany podczas IAA. Technologia hybrydowa plug-in, czyli połączenie napędu elektrycznego i ogniwa paliwowego, daje moc wyjściową około 147 kW. Trzy zbiorniki mieszczą w sumie 4,5 kg wodoru, co wystarcza na zasięg około 300 km. Jeśli wymagany jest większy zakres, można zainstalować dodatkowy zbiornik z tyłu – w ten sposób zasięg pojazdu zwiększa się do 530 km.
Vision URBANETIC – w stronę miasta przyszłości
„Driving tomorrow” oznacza też koncepcje obejmujące mobilność przyszłości. Goście odwiedzający halę 14/15 podczas IAA będą mieli okazję zapoznać się z Vision URBANETIC – pojazdem i zarazem kompleksową koncepcją stworzoną na potrzeby miasta przyszłości. Autonomiczne, posiadające wszystkie funkcje jezdne, elektryczne podwozie z wymiennymi zabudowami modułowymi do przewozu ludzi i towarów znosi podział na te dwa rodzaje transportu i umożliwia ich efektywny rozwój w ramach istniejącej infrastruktury drogowej. Vision URBANETIC przynosi więc odpowiedź Mercedes-Benz Vans na wyzwania przyszłych megamiast i trendów urbanizacyjnych. Pojazd umożliwia elastyczną reakcję na rzeczywiste zapotrzebowanie na konkretne zadania transportowe – np. gdy w mieście kończy się ważna impreza, system otrzymuje informację o większej liczbie osób, które trzeba rozwieźć, i dzięki temu może skierować tam więcej samochodów Vision URBANETIC wyposażonych w moduł do przewozu osób, z których każdy mieści do 12 pasażerów. Wymiana modułu do przewozu ludzi na moduł ładunkowy odbywa się w nim automatycznie lub ręcznie i trwa tylko kilka minut. Cichy i bezemisyjny, autonomiczny pojazd może realizować usługi dostawcze także nocą i na terenie osiedli mieszkaniowych. W zależności od potrzeb może służyć jako mobilny paczkomat dla firm kurierskich, pojazd oferujący usługi transportu współdzielonego na żądanie lub dostawca towarów do sklepów detalicznych. Model Vision URBANETIC miał swoją światową premierę 10 września 2018 r. w Kopenhadze.
Vans & Drones – transport intermodalny
Możliwości współpracy pojazdu dostawczego z dronem zostały zaprezentowane w tym roku w Zurychu na przykładzie pilotażowego projektu z udziałem Vito. Podczas IAA 2018 Mercedes-Benz Vans przedstawi dalszy etap rozwoju projektu Vans & Drones na przykładzie Sprintera. To intermodalne rozwiązanie transportowe pozwala zwiększyć efektywność dostaw oraz otwiera nowe możliwości biznesowe. „Warunki fizyczne” Sprintera pozwalają na stworzenie bezpiecznego i stabilnego lądowiska na dachu pojazdu, a wnętrze samochodu może służyć jako hangar do przewozu dronów. Drony nie dostarczają przesyłek bezpośrednio do klientów, ale do pojazdów kurierskich. Nie wymaga to więc żadnych interakcji końcowych odbiorców z dronem, umożliwia za to bardziej elastyczne reagowanie na zmieniające się potrzeby klientów i szybsze przesyłanie paczek.
Klasa X: Mercedes wśród pikapów
Podczas tegorocznych targów IAA na stoisku Mercedes-Benz Vans będzie też można zapoznać się z pierwszym pick-upem z gwiazdą na masce. Pojazd miał swoją premierę jesienią 2017 i odniósł sukces jako udane połączenie wytrzymałego, wszechstronnego pick-upa o zdolnościach terenowych ze stylowym, komfortowym i bezpiecznym samochodem do jazdy w mieście. Klasa X odznacza się charakterystycznym designem SUV-ów z gwiazdą: osłona chłodnicy przedzielona podwójną listwą, wyraźne przetłoczenia na masce i przednie lampy zachodzące daleko na błotniki – to wszystko sprawia, że pojazd znakomicie wpisuje się w gamę samochodów Mercedes-Benz. Od połowy 2018 r. w sprzedaży dostępna jest Klasa X z topowym silnikiem diesla V6 o mocy 190 kW/258 KM, zajmującym czołową pozycję w segmencie pick-upów średniej wielkości.
Mercedes-Benz Citan: specjalista w nowej szacie
Kompaktowy na zewnątrz i przestronny w środku, ugruntowany na rynku od 2012 r. najmniejszy w gamie pojazdów Mercedes-Benz Vans, Citan został doceniony przez klientów dzięki swej wszechstronności i elastyczności. Funkcjonalny, bezpieczny i oszczędny stanowi idealne rozwiązanie dla klientów z różnych sektorów, szczególnie operujących w miastach, a także jako mały rodzinny van. Teraz, podczas IAA 2018 będzie go można zobaczyć w nowej stylistyce Red design, która nadaje mu jeszcze bardziej wyrazistego i atrakcyjnego wyglądu, tak charakterystycznego dla pojazdów Mercedes-Benz Vans.